Noves dianes pel tractament del glioblastoma

Professors de la UdL descobreixen un mecanisme que afecta la resistència als fàrmacs

El canal de calci Cav3.1 juga un paper important en la resistència als fàrmacs del glioblastoma, un tumor cerebral de greu pronòstic i amb una alta recurrència. Així ho afirma una recerca dels professors de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) Judit Herreros i Carles Cantí, publicada recentment a la revista Cancer Research. El descobriment del Grup de Senyalització per Calci de l'IRBLleida-UdL obre la porta a buscar noves estratègies per lluitar contra aquest càncer resistent a la cirurgia, la radioteràpia i la quimioteràpia.

Els canals de calci regulen la capacitat de proliferació i supervivència de les cèl·lules. "Tot i que queda molt per entendre sobre els mecanismes implicats en la funció d'aquests canals en cèl·lules canceroses, aquesta troballa podria contribuir a desenvolupar noves estratègies pel tractament d'aquest tumor", afirma Herreros. Per millorar el tractament del glioblastoma es tractaria d'inhibir aquest canal Cav3.1, "donat que està sobre-expressat en la resistència", afegeix.

"Malauradament els avenços científics en glioblastoma i en altres càncers poc freqüents no es produeixen en la mateixa mesura que en neoplàsies més presents en la nostra societat, i per això cal reforçar la recerca en aquestes malalties", reivindica la professora de la UdL.

La recerca ha estat finançada per l'Instituto de Salud Carlos III (projecte PI13/01980) amb la col·laboració del Biobanc de l'IRBLleida, la Plataforma de Biobancos (PT17/0015/0027), la Red Nacional de Biobancos i el treball de les investigadores en formació Marta Crespí Sallán i Anna Visa Pretel. També han intervingut dos doctorandes de la UdL.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Resum de l'article T-type Cav3.1 channels mediate progression and chemotherapeutic resistance in glioblastoma