L’Hospital Universitari Arnau de Vilanova registra 15 donants d’òrgans el 2018, el triple que l’any anterior

L’ augment es deu a la consolidació de la donació en asistòlia controlada i a l’absència de negativa familiar

Un total de 67 pacients lleidatans van ser trasplantats d’algun òrgan l’any passat, 11 més que el 2017

L’Hospital Universitari Arnau de Vilanova va registrar l’any passat un total de 15 donants d’òrgans, una dada que triplica la que es va registrar el 2017, que va ser  de cinc. Així ho ha explicat avui a Lleida el director de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT), Jaume Tort, que ha ressaltat “els magnífics resultats aconseguits a l’Hospital Arnau, gràcies a l’altruisme dels donants i a la feina dels professionals que es bolquen en aquesta activitat”.

Mariona Badia, coordinadora de Trasplantaments de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova, ha explicat que l’augment de donants es deu a la consolidació de l’extracció en asistòlia controlada (a cor parat). De fet, el nombre de donants per mort encefàlica van ser el mateix que el 2017 (5) i la resta (10) van ser donants en asistòlia. “Es tracta de pacients crítics que ja no responen al tractament i, juntament amb la família, es decideix no intervenir en l’evolució mateixa de la malaltia i se’ls retiren els tractaments invasius. És en aquest moment quan plantegem la possibilitat de la donació. Si la família hi està d’acord, quan el pacient mor nosaltres posem tots els mitjans per efectuar-la”, ha explicat. Badia també ha ressaltat que no hi va haver cap negativa familiar (el 2017 se’n van registrar dues). Aquests 15 donants van permetre fer un total de 29 trasplantaments.

Segons les dades de l’OCATT, 67 pacients de Lleida van rebre algun trasplantament d’òrgan el 2018, 11 més que el 2017. D’aquests, la majoria van ser de ronyó (47), seguits dels de fetge (8), pulmó (7) i cor (5).

La mitjana d’edat dels donants lleidatans va ser de 63 anys i hi va haver 4 dones i 11 homes, segons l’OCATT (vegeu document adjunt amb totes les dades). Pel que fa a la llista d’espera, els pacients han d’esperar uns 20 mesos per a un trasplantament de ronyó i uns dos mesos per trasplantar òrgans vitals (pulmó, fetge, cor). “Aquest és l’èxit real. A la gent que li va la vida, en pocs mesos té l’òrgan que necessita”, ha afirmat Tort. El director de l’OCATT també ha destacat el rècord històric de trasplantaments aconseguit a Catalunya durant el 2018, amb un total de 1.149.

Per la seva banda, el gerent territorial de l’ICS a Lleida, Alt Pirineu i Aran i Gestió de Serveis Sanitaris, Jordi Cortada, ha valorat l’esforç dels professionals i de les famílies que en un moment delicat prenen la decisió de la donació d’òrgans.

signa: Gabinet de Comunicació i Imatge

Lleida, 15 de gener de 2019