Investigadors de l’Arnau l’IRBLleida i la UdL guanyen un Premi Merck valorat en 30.000 euros

Per un treball que ajuda a diferenciar els pacients amb càncer de colon amb risc alt de metàstasi i personalitzar el tractament

Un grup d’investigadors de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova i de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRBLleida) i la UdL liderats per Antonieta Salud, directora clínica territorial d’Onco-Hematologia, han guanyat un Premi Merck d’Investigació 2019 valorat en 30.000 euros per un treball sobre el càncer de colon d’alt risc.

Aquests premis distingeixen un total de 7 equips d’investigadors de tot l’Estat espanyol. L’equip lleidatà ha estat distingit en l’àrea d’Investigació Clínica en Tumors del Tracte Aerodigestiu, amb el projecte titulat Predicció de micrometàstasi en pacients amb càncer de colon localitzat d’alt risc.

Antonieta Salud, que també és professora de la Universitat de Lleida (UdL), ha explicat que els pacients amb càncer de colon localitzat amb un alt risc de desenvolupar una metàstasi  obtenen un gran benefici del tractament adjuvant. En canvi, els pacients de baix risc estan exposats als efectes adversos del tractament innecessàriament. Aquest projecte pretén identificar una firma molecular de micrometàstasi que ajudi a distingir entre els pacients de càncer de colon d’alt i baix risc. D’aquesta manera, els d’alt risc poden rebre una tractament adjuvant més llarg i intens, amb un seguiment més exhaustiu.

La capacitat de determinar si un pacient ha sofert una disseminació de les cèl·lules del tumor primari, quan encara no són visibles ni es poden detectar mitjançant altres sistemes, ajuda a determinar un tractament adjuvant més precís i efectiu.

Lleida, 30 de maig de 2019

Adjuntem una fotografia de l’equip d’investigadors.

Text facilitat pel Gabinet de Comunicació i Imatge -- HUAV Lleida