El te verd i el cacau podrien prevenir el deteriorament neuromuscular associat a l'envelliment

Una recerca de la UdL i l'IRBLleida comprova efectes beneficiosos en ratolins

Uns compostos químics presents en el te verd i el cacau anomenats flavonoides podrien contrarestar els efectes negatius de l'envelliment en el sistema neuromuscular. Així ho afirma una recerca liderada per personal investigador de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) recentment publicada a la revista Aging. L'estudi, realitzat amb les universitats de Granada i Autònoma de Barcelona i la multinacional nord-americana Abbott Nutrition, ha comprovat efectes beneficiosos de dietes enriquides amb aquests extractes en ratolins envellits.

Els resultats de la recerca indiquen que el consum de flavonoides del te verd i el cacau augmenta significativament la taxa de supervivència d'aquests animals i que també pot prevenir alguns canvis estructurals regressius. Concretament, preserven la innervació i la maduresa de les unions neuromusculars, retarden el procés de senescència del múscul esquelètic i milloren la seua capacitat regenerativa.

Per tot plegat, les investigadores i els investigadors consideren que l'associació dels suplements de flavonoides amb l'exercici físic regular ha de tenir-se en compte en la teràpia per tractar la sarcopènia, la pèrdua progressiva de massa i potència muscular per envelliment o sedentarisme.

"És necessari seguir investigant per saber si es necessiten dosis més altes de flavonoides i si les intervencions a llarg termini poden ajudar a restaurar o mantenir la funció motora adequada", afirma el catedràtic de la Facultat de Medicina de la UdL i responsable del grup de recerca Patologia neuromuscular experimental, Jordi Calderó.

Aquesta recerca ha estat possible gràcies al suport financer de l'empresa Abbott i d'una ajuda del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats amb el cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (RTI2018-099278-B-I00).

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL