Art i tecnologia s’uneixen per millorar el Servei d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova

Diversos artistes participen en el projecte Radiació+++ d’humanització del Servei a través de l’art en col·laboració amb la Panera

El Servei d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova ha fet un altre pas endavant en la lluita contra el càncer a través de la millora del Servei d’Oncologia Radioteràpica. Ho ha fet incorporant tecnologia capdavantera per tractar la malaltia i a través del projecte Radiació +++, de transformació del Servei a través de l’art.

Radiació +++ és un projecte de col·laboració entre l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova i el Centre d’Art la Panera, que va néixer l’any 2017. El programa, en el qual col·laboren una desena d’artistes, compta amb el suport de la Fundació Daniel i Nina Carasso.

La singularitat de Radiació +++ rau en el fet que el projecte no busca només humanitzar el Servei d’Oncologia Radioteràpica. L’aspecte pioner (atès que l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova és l’únic hospital de l’Estat espanyol que està fent aquest tipus de projecte) resideix en la recerca de la interacció entre artistes, pacients, expacients, familiars i professionals del Servei. Tothom treballa amb un objectiu comú: utilitzar l’art per transformar l’espai i millorar l’experiència de tota la comunitat hospitalària. “És un projecte que ens hem fet nostre i que ha aconseguit implicar tot l’equip. Hi creiem fermament hem vist que ajuda a millorar l’experiència dels pacients i dels professionals”, ha afirmat Moisès Mira, cap del Servei d’Oncologia Radioteràpica. “No posem treballs predissenyats pels artistes, sinó que les intervencions es fan a base d’entrevistes i enquestes per detectar les necessitats reals dels pacients, familiars i personal del Servei”, ha afegit Roser Sanjuán, responsable de l’àrea d’Educació de la Panera.

Fins ara, han participat en el programa Radiació +++ l’artista lleidatana Lara Costafreda, que ha convertit un espai gris i sense llum natural en un lloc colorista i alegre; els integrants de Domestic Data Streamers, que han treballat disciplines pictòriques i interactives; la il·lustradora basca Josune Urrutia, que ha impulsat un diccionari il·lustrat sobre el càncer, i el dramaturg Jaime Conde-Salazar. La propera residència artística correrà a càrrec de Lúa Coderch, que proposarà una intervenció sonora al búnquer per millorar l’experiència del pacient.

El projecte Radiació +++ va ser guardonat el passat 2 d’abril en la 35 edició dels Premis de l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA). Entre les cinc propostes finalistes en la categoria d’educació, el jurat va reconèixer “la innovació d’utilitzar l’art com una via de mediació social, impulsant la participació de tota la comunitat hospitalària en un projecte de creació col·lectiva”.

L’Hospital estrena un nou accelerador de radioteràpia

D’altra banda, l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova ha estrenat el nou accelerador lineal Truebeam, finançat per la Fundació Amancio Ortega amb un pressupost de dos milions d’euros. La nova màquina permet oferir tractaments més precisos i amb menys efectes secundaris que la màquina que hi havia fins ara, que s’ha substituït. Amb el nou sistema s’escurcen els passos i el temps necessari per col·locar el pacient (el sistema identifica cada malalt abans de començar la sessió), obtenir les imatges i aplicar el tractament.

L’Hospital Universitari Arnau de Vilanova té dos acceleradors lineals i el Truebeam ha substituït el més antic. Així, la nova màquina complementa l’altre accelerador de què disposa actualment el Servei d’Oncologia Radioteràpica, fet que permetrà disposar de dues màquines de característiques similars. D’aquesta manera, augmentarà la continuïtat del servei i s’escurçaran les esperes dels pacients si hi ha alguna interrupció per avaria o revisió, ja que podran ser tractats indistintament per qualsevol de les dues màquines.

El nou accelerador és fruit d’una donació de la Fundació Amancio Ortega a la sanitat pública catalana, després de firmar l’any 2017 un conveni amb la Generalitat per renovar equips oncològics (acceleradors i mamògrafs), l’import total dels quals arriba als 47 milions d’euros.

Text i fotografies facilitades per el Gabinet de Comunicació i Imatge de Gerència Territorial de l'ICS Lleida, Alt Pirineu i Aran i Gestió de Serveis Sanitaris - HUAV